Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af LA5GOA »

Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Nederst følger en GOOGLE oversettelse til google dansk
Etter mer enn 50 år i Norge er den nok bedre enn et selvstendig forsøk fra min side å skrive dansk :D

Når jeg sitter med et skråblikk å ser på hva som skjer i gamle Danmark på radioamatør fronten kan jeg ikke la være med å undre meg over om danske radioamatører har glemt hva som burde være landsorganisasjonens (EDR) viktigste formål og gjøremål.
Første prioritet er å sørge for god og tett myndighetskontakt, spesielt med de som forvalter regelverket som styrer (skriver lover og regler) radioamatørenes tilgang til frekvensbånd
Dersom antenne problematikk styres av nasjonale reguleringer må man få på seg de rette lakksko så man kan tråle gjennom de rette kontorer for å påvirke de som har «noe med det» til å gi radioamatørene levelige vilkår for oppsett av antenner.
Er antenne problematikk mer lokal regulert (kommune, region) så blir det noen flere kontaktpunkter og noe mer tungvint, men ikke mindre viktig myndighets kontakt.

I de «gode gamle dage» var ting ofte litt enklere, de som skrev reglene og var med å forvalte dem var ofte fagfolk med en teknisk bakgrunn. Idag er de fleste jurister som har null praktisk erfaring fra det det felt de skal behandle, de er avhengige av innspill. Får man ingen eller dårlige innspill blir resultatet for oss radioamatører ikke nødvendigvis det vi kunne ønske oss.
Dersom de samme jurister skal forholde seg til en forening som som ikke virker samordnet og profesjonell kan man ikke regne med de slår på strømmen til høreapparatet.

Jeg har forsøkt å følge utviklingen i EDR de siste 10 år, det har ikke alltid vært like enkelt.
Som ikke medlem er man avhengig av åpne kilder. Som medlem i NRRL har OZ vært tilgjengelig i den utstrekning som EDR har klart å formidle PDF versjonen til NRRL.
Ellers blir det det man finner på nett og i samtaler med danske radioamatører som blir kilden til informasjon.

Det er trist å registrere at personlig maktkamp om posisjoner ser ut til å ha ødelagt EDR som seriøs organisasjon.
Tidligere ble EDR set på som et eksempel på en stor og veldrevet organisasjon som kunne være et eksempel for oss andre, nå blir den omtalt som en katastrofe med dertilhørende dårlige vitser.

Det virker som om det som egentlig kun er «add on» man bruker tid og energi på å sloss om, mens det som er viktigst i beste fall omtales i en festtale og gjerne med et hjerte sukk om hvem skal ta seg av det.
Man skulle tro at det med et RM på 34 medlemmer + suppleanter ville være nok av dedikerte radioamatører som ønsker å bidra til å få foreningen til å fungere best mulig.

I mange land ser man en utvikling der spørsmålet er:
Hva kan samfunnet tilby meg av goder uten at jeg må bidra med noe frivillig selv.
Denne holdning fungerer som en gift også i klubber og foreninger.
Når man ser på diskusjoner og kommentarer kan det se ut som EDR er utsatt for en kraftig dose av den giften.

Man kan med rett spør, hvorfor kommenterer en norsk radioamatør forholdene i og rundt EDR.
Siden jeg fortsatt har «medlemsnummer» i CPR registeret og en del av familien fortsatt bor i Danmark, blir det til at man har litt merksnodige interesser som å følge litt med på hva som skjer i Danmark.

Med fare for liv og lemmer, samt at jeg må bruke løsskjegg og mørke briller neste gang jeg er i Danmark
73 LA5GOA Steen Erik

Google dansk under her:

Hvad er hovedformålet med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Når jeg sidder med et sideblik på, hvad der sker i det gamle Danmark på radioamatørfronten, kan jeg ikke lade være med at spekulere på, om danske radioamatører har glemt, hvad der skulle være landsorganisationens (EDR) vigtigste formål og opgave.
Første prioritet er at sikre en god og tæt kontakt til myndighederne, især med dem, der forvalter de regler, der regulerer (skriver love og regler) radioamatørers adgang til frekvensbånd.
Hvis antenneproblemer er styret af nationale regler, skal man tage de rigtige laksko på, så man kan gennemtrawle de rigtige kontorer for at påvirke dem, der har "noget med det" at give radioamatørerne levedygtige betingelser for at sætte antenner op.
Hvis antenneproblemer er mere lokalt regulerede (kommune, region) så vil der være lidt flere kontaktpunkter og noget mere besværlig, men ikke mindre vigtigt, kontakt til myndighederne.

I de "gode gamle dage" var tingene ofte lidt enklere, dem der skrev reglerne og hjalp med at styre dem var ofte fagfolk med en teknisk baggrund. I dag har de fleste advokater nul praktisk erfaring inden for det felt, de beskæftiger sig med, de er afhængige af input. Får vi ingen eller dårlige input, er resultatet for os radioamatører ikke nødvendigvis det, vi kunne ønske os.
Hvis de samme advokater skal forholde sig til en forening, der ikke virker koordineret og professionel, kan man ikke regne med, at de tænder for strømmen til høreapparatet.

Jeg har forsøgt at følge udviklingen i EDR de seneste 10 år, det har ikke altid været så nemt.
Som ikke-medlem er du afhængig af åbne kilder. Som medlem af NRRL har OZ været tilgængelig i det omfang, det er lykkedes EDR at formidle PDF-versionen til NRRL.
Ellers vil informationskilden være det, du finder på nettet og i samtaler med danske radioamatører.

Det er trist at registrere, at personlig magtkamp om stillinger ser ud til at have ødelagt EDR som en seriøs organisation.
Tidligere blev EDR set som et eksempel på en stor og veldrevet organisation, der kunne være et eksempel for os andre, nu bliver det omtalt som en katastrofe med tilhørende dårlige jokes.

Det virker, som om det, der egentlig kun er et "add on", man bruger tid og energi på at kæmpe om, mens det vigtigste i bedste fald bliver nævnt i en festtale og gerne med et hjertesuk om, hvem der skal tage sig af det.
Man skulle tro, at der med en RM på 34 medlemmer + suppleanter ville være dedikerede radioamatører nok, som gerne vil bidrage til at få foreningen til at fungere så godt som muligt.

I mange lande ser man en udvikling, hvor spørgsmålet er:
Hvilke fordele kan samfundet tilbyde mig, uden at jeg selv skal bidrage med noget frivilligt?
Denne holdning virker som en gift også i klubber og foreninger.
Ser man på diskussionerne og kommentarerne, kan det se ud til, at EDR er udsat for en stor dosis af den gift.

Man kan med rette spørge, hvorfor en norsk radioamatør udtaler sig om forholdene i og omkring EDR.
Da jeg stadig har et "medlemsnummer" i CPR-registret og en del af familien stadig bor i Danmark, betyder det, at man har lidt nysgerrige interesser, såsom at holde øje med, hvad der sker i Danmark.

Med fare for liv og lemmer, samt at jeg skal have løst skæg og mørke briller på næste gang jeg er i Danmark
73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

DR Steen Erik

Da den amerikanske præsident J.F Kennedy ved sin indsættelsestale den 20, januar 1961 sagde:
ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country
, er det taget ud af en større sammenhæng, der gør det overordentligt gyldigt den dag i dag, hvor vi er vidner til krig i Europa.

Så vidt rækker konferencerne mellem den danske telestyrelse og foreningen EDR dog ikke, at der er behov for nogen krigsretorik. Heller ikke i forhold til det samarbejde EDR har med IARU omkring konferencerne med ITU om bl.a frekvenstildeling, er der det behov.

Når man ikke hører eller ser så meget til samtalerne med landets telestyrelse skyldes det, at der reelt ikke sker ret meget på området. Det er ikke hverdagskost, at frekvenstildelingerne ændres, men det foregår over år, og i den forbindelse kan vi til tider blive Sorte Per og andre gange det stik modsatte. Det går lidt frem og lidt tilbage over årene. Vi glemmer som radioamatører ofte, at vi set over lang tid faktisk er blevet mere tildelt end frataget på frekvensområdet.

I Danmark har vi en Høringsportal, som diverse af statens styrelser anvender. Når jeg ikke har andet at lave slår jeg et smut forbi for dér at studere, hvad der foregår af radioamatørrelevant, herunder styrelsens pligtige høring i forbindelse med ændringer i den overordnede frekvenstildeling. Jeg kan også følge med i diverse indsigelser.

Vi må heller ikke glemme, at amatørradioen er en hobby. Og når nogen sår tvivl derom, kan de glo i ITUs skrifter, hvor det allerede i definitionerne fremgår overordentligt tydeligt.

Vi har i Danmark noget bøvl omkring byggetilladeler til radioamatørers antennemaster. Hvor meget vides egentlig ikke. Med det er ikke den frekvensadministrerende myndighed, Telestyrelsen, der har ansvar for plan- og mastelov, endsige administrere efter dem. Det er i kommunalt regi, at sagsbehandlingen omkring tilladelse til opsætning af antennemaster foregår, og i den forbindelse har foreningen EDR intet officielt andragende.
EDR kan overfor den lovgivende forsamling, Folketinget agere som interesseorganisation og forsøge at få privates antenner anerkendt i byggelovgivningen. Men man er oppe mod en endnu større samling af naturfrisører, og et ukendt antal ejendomsmæglere, der nødig ser glaserede tagsten og strittende antenner som udsigt fra et køkkenvinduet i den ejendom, de forsøger at sælge til størst mulig pris. Derudover har vi et meget stort antal almene boliger, hvor beboerdemokratiet principielt gør sig gældende. Og noget er næppe så trægt som et demokrati.

vy 73
OZ7XF, Allan
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af LA5GOA »

Hei Allan

Det er sikkert forskjeller på hvordan det offentlige arbeider i Danmark og Norge, men mange års arbeide på begge sider av det offentlige bord har lært meg at venter man til høringer og utredninger er skrevet er det betydelig vanskeligere å få endret på ting, enn om man kan få saksbehandler til å fange tanker og ideer i forkant.
Det betyr at man må være på god fot med de som driver saksbehandling på de felter som berører oss radioamatører. Man må ikke glemme at i forkant av en høring kan det ligge flere års arbeide. Man skal ha et godt gjennomarbeidet høringssvar dersom man skal ha forhåpninger om å endre på ting (ofte med korte tidsfrister)
I NARU og IARU er man avhengige av å få innspill så tidlig som mulig dersom det foregår noe på de nasjonale plan som kan ha betydning for vår hobby, for å få den type opplysninger må man være med på noen av kaffe møtene
Jeg har vært delegat på NARU møte og mottatt saksdokumenter fra IARU, så det er ikke ukjent område for meg.
Når det gjelder radioamatørenes status i ITU, så er den historisk betinget. I forbindelse med de to verdenskrigene var det på det hengende hår at vi ikke ble vippet ut av statusen som en service.
Det å bli betraktet som en service i ITU sammenheng koster normalt uhyggelig mange milioner, vi er med som gratispassasjerer og derfor spesielt avhengige av goodwill fra myndighetene i de enkelte land side de må jobbe gratis for oss dersom vi fortsatt skal være med.
Dette er noe som de færreste radioamatører tenker på, og en av grunnene til at vi må ha gode og sterke landsorganisasjoner.

73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

DR Sten Erik
LA5GOA skrev: søn sep 10, 2023 0:14 Det er sikkert forskjeller på hvordan det offentlige arbeider i Danmark og Norge, men mange års arbeide på begge sider av det offentlige bord har lært meg at venter man til høringer og utredninger er skrevet er det betydelig vanskeligere å få endret på ting, enn om man kan få saksbehandler til å fange tanker og ideer i forkant.
Det er netop derfor, at EDR stort set siden sin eksistens har deltaget i kaffemøder i Styrelsen.

I Danmark er der nogle, der mener, at radioamatørerne skal oprette nødtjenester til brug under katastrofer. Beredskabsstyrelsen har siden indførelsen af begrebet: "Totalforsvar" tilbage i start 1990erne været af den opfattelse, at det vil være unødvendigt. Jeg er af samme opfattelse, og mener således ikke, at man skal "handle" sig til bevarelsen af radioamatørtjenesten på den måde. Dem, der måtte have lyst til at deltage i beredskabskommunikation kan gøre det som frivillig i Beredskabsstyrelsen. Der behøver man ikke være radioamatør for at deltage. Jeg udelukker på ingen måde, at ægteskabet mellem Civilforsvaret og resten af forsvaret og politiet, kan have udløst en lyst i Civilforsvaret, det, der blev til Beredskabsstyrelsen, til at vise, at man havde magt over tingene, hvorfor man afviste radioamatørernes deltagelse. En ganske dejlig konspirationsteori, jeg der fik sat op. Virkeligheden er dog en helt anden, nemlig den, at man ikke ønskede et tredie ben i operationskommunikationen.

Under besættelsen herhjemme var radioamatørernes licens inddraget på ubestemt tid, men frekvenstildelingerne stod uberørt. Ret hurtigt efter befrielsen blev licensen genindført, og radioamatørerne kunne igen boltre sig frit på de tildelte frekvenser uden tilladelse.

Udfylder amatørradioen da overhovedet ingen rolle i samfundet kunne man jo spørge om. Teknisk set ikke det store, men som en humanistisk kulturel foranstaltning er amatørradioen vigtig for et frit samfund. Den bedste måde at kæmpe for det på er at benytte de tildelte frekvenser og derigennem vise, at behovet består.

Når tiden for plejehjemsanbringelsen nærmer sig, så insister. Insister på de bevarelse af de erhvervede dyder. Kræv, at den gamle motorcykel kommer med og der er værksted på matriklen, hvor du kan skrue på den. Og kræv, at der er radioamatørantenner på plejehjemmet, og et hønsehus, hvor du kan reagere med din Vibroplex. Deltag ikke i den visiterede pettirørsfletning og syen strapudemaj. Skrig i døgndrift indtil din vilje er opfyldt. Vi lærte det som børn, inden vi fik sprog. Skriget! som forhandlingsvåben. Hvad er et plejehjem uden svejseværk, drejebænk og fræser. Ikke et sted for en smed at ende sine dage.
Vi skal kaste os i bølgen!

https://www.youtube.com/watch?v=MMsQrtOinKM

vy 73
OZ7XF, Allan
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af LA5GOA »

Hei Allan

Vi har tidligere på RDE konstatert at geografien og samfunn struktur er forskjellig i Danmark og Norge og dermed nasjonale myndigheters syn på radioamatørenes rolle i samfunnet er forskjellig.
https://nrrl.no/nyheter/statsrad-emilie ... -telemark/

Mitt spørsmål blir derfor fortsatt, hva er EDR sin viktigste rolle.
Er det å utgi bladet OZ
Er det QSL byrå funksjonen
Det er gammel vane, så EDR må bestå til siste medlem slukker lyset, for vi husker ikke hvorfor
Eller er det andre grunner som bør komme frem i dagslyset.

73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

DR Steen Erik

Jeg mener ikke, at man kan afgøre, hvilken af EDRs roller, der er den vigtigste, og jeg nærer slet ikke sådanne forestillinger. EDR skal ses som et hele. Værktøjskassen vil sikkert heller ikke være statisk, hvorfor rollerne og deres sammenhænge skifter med tiden.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7c »

Hej
Spørsmålet er vel klart for EDR's ledelse !
Ingen ret til at sætte ant. op,
ingen radio amatør i OZ Danmark.

Der er andre interserer i EDR måske mere det intersonale
og persolige i ledelsen !
Det bliver ikke dem der kommer til at hjælpe i Danmark med ant.

Jep fælles EU regler ville nok hjelpe !

73 Boye
Brugeravatar
OZ5WU
Indlæg: 190
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:12

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af OZ5WU »

Hej Boye

DU er ikke bare lidt trættende - MEN meget og nu afsporet du denne tråd med din sædvanlige sang.

Du har igennem længere tid IGNORERET at jeg har fortalt alle at vores antenne ret er mere end problematisk, efter nogen i 2010 glemte at sikre os i bygningsreglementets bemærkninger. Du ignorerer også at Masteloven, ikke gjorde sagen bedre, sammen med sagsbehandlingen der på lange stræk er 98 forskellige instanser med "Det siger loven i VORES fortolkning".

Du bidrager meget væsentligt til at ingen, der er ved deres sansers fulde fem, vil røre ved frivilligt arbejde i EDR.

Det er en enorm opgave at få bare lidt tilbage, der er to uskrevne strategier som er imod vores antenner og en skreven:
  • Antenner på privat ejendomme, er blevet forbudte i lokalplaner for at fremme fællesantenne og senere fibernet
  • Teleoperatørmaster er blevet vigtige i forhold til at kunne levere mobilbredbånd over alt! De prioriteres.. citat fra en embedsmand: "Vi kan jo ikke have at amatørradio spærre muligheden for at sætte tele master op"
Den skrevne:
  • Amatørradioantenner er GRIMME!!! Det er almenholdningen og vi bidrager selv til fortællingen. Ofte hvor der er antenner oppe ligner det fuglereder - ROD og det der er værre. Så en del af os bidrager godt til problemerne
At få overbevist en DJØF-person om at det hans kolleger for 14år siden, begik da de fjernede os fra bygningsreglementets bemærkninger! Var en FEJL er nærmest umuligt aka DJØF har altid RET i deres fortolkning af loven..

Eller få slået generelt hul i kommuneplaner og lokalplaner er betydeligt værre end at få en skattelettelse lovet af den nuværende regering!!!

Dermed IKKE sagt at vi ikke skal gøre noget - der gøres noget nu, du kan bare ikke se det, for så ødelægges processen.

Resten af din misfornøjelse med EDR burde du godt nok genoverveje!!
Vy 73 de OZ5WU/Michael
Libertatem Defendimus

EDR member 12353 - ARRL member 3100340794 - RSGB member 322950
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye
oz7c skrev: søn sep 10, 2023 17:31 Ingen ret til at sætte ant. op,
ingen radio amatør i OZ Danmark.
Dit udsagn er på ingen måde korrekt.
Ikke alle radioamatører har behov for at spørge om lov eller ansøge om byggetilladelse.
Jeg havde i det indre København en meget fin tørresnor til 80 meter båndet. Selve stativet var der i forvejen. Jeg skiftede blot plastiksnoren ud med plastikovertrukket antennetråd, og fødte med coax ca. i midten.
Jeg har også kørt det meste af EU på et indendørs kosteskaft.
Adgang til et sommerhus har jeg også haft. Der kunne jeg trække tråd mellem nogle træer og tage det ned igen, når jeg tog hjem efter et par dage.
En indendørs forkortet dipol til 80 meter båndet havde jeg i rigtig mange år oppe under taget i en beboelsesejendom. Rummet var oprindelig tiltænkt som tørreloft, så jeg måtte spørge afdelingens formand om tilladelse. Det fik jeg. Jeg blev endvidere tilbudt et bedre rum til radioen end det, jeg allerede havde etableret i et af vores to luftrum, men takkede nej.
Jeg har tit overvejet at blive mobil på kortbølgebåndene, men har endnu ikke taget mig sammen.
Jeg har hørt om, at nogle radioamatører indkøber rør af glasfiber af samme slags som man bruger som flagstænger. Nogle har så en antennetråd inde i røret, og andre har en dipol med midtpunktet i glasfiberrørets top. Jeg tør ikke gætte på, hvor mange, der har byggetilladelse til glasfiberrøret, men skulle antennepolitiet komme forbi, kan man jo blot efterkomme deres henstilling og pille tråden ned, og sætte søndagsflaget op. Husk at belyse det, hvis det skal være oppe om natten. Ellers kommer flagpolitiet efter dig.
Min afdøde mentor, OZ9KB brugte i en årrække københavnerafdelingens station, når han ville lidt mere end hans loftantenne kunne. Samtidig fik han dækket sit kontaktbehov, og det er mit indtryk, at han var meget glad for at komme i afdelingen.

vy 73
OZ7XF, Allan
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af LA5GOA »

Hei Allan

****
Jeg mener ikke, at man kan afgøre, hvilken af EDRs roller, der er den vigtigste, og jeg nærer slet ikke sådanne forestillinger. EDR skal ses som et hele. Værktøjskassen vil sikkert heller ikke være statisk, hvorfor rollerne og deres sammenhænge skifter med tiden.
****
Dersom ditt syn er det almen rådene i blant EDR medlemmer og ledelse, tror jeg det ser mørk ut for å rekruttere nye medlemmer.
Jeg vil tro de fleste som melder seg inn i en «hobby» forening, kontrollerer hva står forening for av verdier/målsetninger, hva kan foreningen bidra med når man betaler kontingent for at opplevelsen av hobbyen for egen og andres del skal bli bedre enn å stå utenfor foreningen.
Dersom man ikke finner en fornuftig beskrivelse av mål og mening, så vil det sikkert være vanskelig å finne noen som vil hoppe på limpinnen (melde seg inn).

Det inntrykk jeg nå sitter med er at EDR er en liten butikk med et styre på 34 personer og en kundekrets på 1000 – 1500 kunder og kundemassen er fallende.
(Litt overadministrert ?)

Jeg håper selvfølgelig jeg tar feil, men til nå har jeg ikke funnet noen informasjon eller fått noen kommentarer som retter opp det inntrykket.

73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

DR Steen Erik

Dit spørgsmål var:
Mitt spørsmål blir derfor fortsatt, hva er EDR sin viktigste rolle.
Er det å utgi bladet OZ
Er det QSL byrå funksjonen
Det er gammel vane, så EDR må bestå til siste medlem slukker lyset, for vi husker ikke hvorfor
Eller er det andre grunner som bør komme frem i dagslyset.
og det svarer jeg således på:
Jeg mener ikke, at man kan afgøre, hvilken af EDRs roller, der er den vigtigste, og jeg nærer slet ikke sådanne forestillinger. EDR skal ses som et hele. Værktøjskassen vil sikkert heller ikke være statisk, hvorfor rollerne og deres sammenhænge skifter med tiden.
da jeg meget bevidst havde fravalgt muligheden for at svare dig med udgangspunkt i foreningens formålsparagraf.

Det er muligt, at du har fået opfattelsen af, at EDR er en lille butik med et styre på 34 personer og en kundekreds på 1000 - 1500. Jeg er også vidende om, at nogle få medlemmer anvender udtrykket, når talen bliver galgenhumoristisk. Hvis man virkelig skal redegøre for foreningen på den måde, er jeg stået af, da det i den grad er misvisende og useriøst.
Foreningen drives i åbenhed. Du har derfor mulighed for selv at danne dig et billede af foreningens komplekse størrelse ved at surfe rundt på foreningens hjemmeside.
Endnu engang. Man kan ikke dissekere foreningens roller, bedømme dem enkeltvis for derefter at rangere dem i rangorden efter vigtighed. Hele EDR er vigtig. Hovedbestyrelsens 7 medlemmer er vigtige. Repræsentantskabets resterende 26 medlemmer er vigtige. Udvalgsmedlemmerne er vigtige. De 49 lokalafdelinger er vigtige. Alle foreningens medlemmer er vigtige. Alle deres respektive roller er vigtige. Tydeligere kan det ikke siges.
• At samle danske amatørradiointeresserede og arbejde for forbedring af deres
arbejdsvilkår, og repræsentere medlemmerne over for myndigheder, offentlighed og
andre organisationer.
• At virke for amatørradioens udvikling og interessen for elektronik, data og radio.
• At fremme forståelse, viden og tolerance gennem radiokommunikation på
tværs af landegrænser, politik og religion.
Jeg beklager på ingen måde, at jeg har besvaret dit spørgsmål ud fra et humanistisk synspunkt og ikke et materielt. Uden medlemmer, ingen forening. Uden sjæl og kærlighed ingen forening.

https://www.youtube.com/watch?v=D6pphmy-kok

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ5WU
Indlæg: 190
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:12

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af OZ5WU »

DR Allan og Steen Erik

Nu vil jeg så lige give mit besyv med i diplomatiske vendinger når det gælder en Interesseforening som EDR og de øvrige:
  • Sikre bedste mulige spektrum stykker altid i samarbejde med IARUr1
  • Sikre acceptable forhold for antenneopsætning*
  • Sikre gode samarbejder om fælles regler med nabo foreninger via IARUr1
  • Forbedre medlemmernes tekniske kundskaber, via kurser og foredrag
  • Understøtte systemiske platforme som APRS, Digital Voice, Etc.
  • Have en god for kommunikationsplatform for medlemmer og potentielle medlemmer, gerne med stigende digitalisering
  • Formidle salg af teknisk litteratur og merchandise
  • Formidle fysiske QSL kort - men kun så længe tjenesten er relevant
Jeg tænker ikke I er helt enige med mig - jeg er tekniker og det er den side der brænder mest hos mig.

Som I vel nok bemærker det ligger tidligere ledelsers ypperste vare på hylden: Medlemsbladet OZ ikke i top TRE.
Det er der en ganske bestemt årsag til: Uden spektrum - ingen amatørradio, Uden regler - Ingen amatørradio, Uden kundskaber - Ingen amatørradio!

Som jeg så du bemærkede Steen Erik, ja så var EDR i gennem en årrække martret af splid, ballade og syge magtkampe. Det var EDR fordi der sad en "Hovedredaktør", ikke demokratisk valgt og manipulerede / magtmisbrugte skiftende Hovedbestyrelser, så eneste vare i EDR, faktisk var medlemsbladet OZ - Ja det var flot i mange år, men til sidst var det blevet en parodi - Kaldet Pravda, med klummer som Hovedredaktørens personlige rapportering vedr. foreningens hovedbestyrelses arbejde. Godt krydret i perioder med angreb på anderledes tænkende - Eneste mening der måtte optræde var den af Hovedredaktøren godkendte.

Den slags giver jo en farlig ballade og frafald af seriøse mennesker.

Det fik da heldigvis en ende og OZ blev gentænkt i ny format, med en helt uafhængig redaktion - Som det bør være i et demokrati.

EDR har spildt cirka 10 år på den konto, i samme periode har rekruttering af ny radioamatører været ringe og kvaliteten har ofte være nærved frysepunktet - der er gået 11m i meget og ingen interesse for EDR. En af EDR's kapitalbrølere har været at der blev set ned på "Operatør certifikaterne" - Det var ikke rigtige radioamatører.. Det tager vel en generation endnu at få den til at forsvinde.

Håber mit indspark falder i god jord
Vy 73 de OZ5WU/Michael
Libertatem Defendimus

EDR member 12353 - ARRL member 3100340794 - RSGB member 322950
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

Hej Michael, OZ5WU

Om du sniger dig bekvemt udenom: "underholdningen af havenisser", "varmluftballoner og ballonskippere" eller det skyldes en forglemmelse skal jeg ikke kunne sige på det foreliggende grundlag.

Det kan være godt at sætte sig mål. Det er jo det, du gør ganske flot med din liste. Men jeg ville være varsom med at rangliste punkterne. For, hvad er det vigtigste og hvordan skal vi overhovedet måle det op mod hinanden. Hvad skal fællesnævneren være. Og sæt den dersens underholdningsindustri kommer til at skygge for noget andet. Sjovt, at du indirekte nævner det, når ordene falder på hovedredaktøren og OZ.
Vi skal også være bevidste om, at nogle af punkterne er en fortløbende proces, og at de første skridt blev taget for snart 100 år siden. Bekymrende, nej!

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Måske belyser det EDR ledelsen godt det er IARU first.
Danske forhold er ikke så vigtige selv om det dem der betaler til EDR !
Reklameburoet har gjort et godt stykke arbejde.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Hovedparten af vores frekvenser reguleres internationalt i ITU. Der har IARU sit andragende som fælles interesseorganisation for de til IARU tilsluttede landes foreninger. Jeg ser intet odiøst i, at en fra EDRs hovedbestyrelse tager det med i en liste af opgaver, der vedrører foreningen.
2-meter skandalen for nogle få år tilbage viste klart, at det kan lade sig gøre at påvirke ITU i en for radioamatører positiv retning. Vi beholdt 2-meter båndet, og det på trods af frøædernes massive forsøg på kapring, vistnok til nogle flyvende tingester. Det virkede som om, at EDRs hovedbestyrelse sammen med den hjemlige styrelse havde lagt sig til at sove. Jeg er temmelig sikker på, at OZ5WU, kan give et fyldestgørende overblik over, hvad der skete og ikke skete, da han udenom hovedbestyrelsen havde sat sig for at informere danske radioamatører om slagets gang i ITU. Det undrer mig slet ikke, at OZ5WU rangerer samarbejdet med IARUr1 omkring at sikre bedst mulige spektrumstykker, allerøverst på listen. Havde jeg mulighed for at stemme på ham til næste repræsentantskabsvalg ville jeg gøre det. Han har dog også andre fortrin, bl.a hans foragt for havenisser. Det er dog noget helt andet, der gør, at jeg ville sætte kryds ved ham. Det skyldes, at jeg faktisk kan lide ham som menneske. Mit Dream Team i EDR vil stadig være: OZ1AHV, OZ5WU, OZOJ og OZ1IKY i en ikke rangeret orden. Jeg røber dog ikke, hvilke 3 jeg har med som vandbærere.

Jeg er slet ikke sikker på, at vores norske ven, Steen Erik har kunnet følge med i alle intrigerne i EDR, som vi her, omend beskedent, kommer ind på.

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar