RDE vs EDR

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
OV2B
Indlæg: 78
Tilmeldt: ons feb 07, 2018 16:21

RDE vs EDR

Indlæg af OV2B »

Jeg er sgu lidt bekymret !!!
Mailadresser bliver ifbm. overgang til EDR ved en yderst beklagelig fejl, sendt ud til alle - en fejl, som ikke må (og ikke bør) ske !
Thats it - shit happens.
Når man så vil "afmelde" sig via den adresse, som er anført i tilsendte mail : [email protected] , er der sgu også fejl der.
Kan nogen - om muligt - give en fornuftig forklaring på hvad der sker, inden jeg melder mig helt ud af begge dele...??

//Lau
Venlig hilsen / Kind regards :
J. Lau Lindhardt, Kleinsmed Emeritus
Middelfart, Danmark

HamCall : OV2B
https://www.dc3vennerne.dk/
facebook : No thanks
OZ1DCZ
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn dec 06, 2015 18:13
Geografisk sted: Holstebro, Jylland, jo46fh
Kontakt:

Re: RDE vs EDR

Indlæg af OZ1DCZ »

Hej Lau
Jeg er da den første til at beklage situationen, som jeg også skrev til dig på mail i går.
MEN nu er det ikke alle mailadresser der er udsendt, heldigvis, så er de opdelt i grupper, så det er helt precis 29 stk som er ramt af at jeg ikke fik valgt BCC, Igen det beklager jeg dybt.
Det har heller ikke som sådan noget med overgangen fra RDE til EDR posten at gøre. Da alle mailadresser stadig ligger i RDE-Posten's kartotek og indtil videre ikke er flyttet nogen steder. Så igen det er en ren meneskelig fejl fra min side.
OG ja som jeg ogse skrev til igår på mail, så er det ofte sådan at når noget begynder at gå galt, ja så fortsætter det. Så ikke nok med at jeg offentliggjorde 29 mail adresser til 29 personer, så fik også udsendt EDR-posten som worddoc istedet for PDF og samtidig var der fejl i mail adresse som jeg skrev i mailen, det skulle selvfølgelig være [email protected] hvilket jo så også ville fremkomme hvis man blot svarer på den udsendte mail.
Så nej en fornuftig forklaring kan jeg ikke give 😒men jeg lægger mig flat ned og undskylder. Det er som sagt udelukende min skyld(jeg kan desværre ikke skyde skylden på nogen anden) Jeg har fjernet din mailadresse fra kartoteket, så den del er klaret.
Og så skal jeg da lige pointere at EDR som sådan absolut ikke er indblandet i denne fejl, da vi indtil nu ikke har fået flyttet noget som helst over i EDR regi fra RDE-posten, det kommer senere.
Jeg håber at alle fortsat vil være med på vognen, og fortsat vil læse EDR-posten, Som 5WU plejer at skrive "Sammen er vi stærkere"

Vy 73 de OZ1DCZ, Carsten. Redaktør
Vy 73 de
OZ1DCZ, Carsten
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RDE vs EDR

Indlæg af oz7xf »

OZ1DCZ skrev: tirs jan 02, 2024 8:24 Jeg håber at alle fortsat vil være med på vognen, og fortsat vil læse EDR-posten, Som 5WU plejer at skrive "Sammen er vi stærkere"

Vy 73 de OZ1DCZ, Carsten. Redaktør
Det er ikke første gang, at EDR benytter sig af flere skrevne medier, men metoden er denne gang noget anderledes, idet der her er tale om, at et udefra kommende skrift ændre navnet radikalt og får adgang og plads på EDRs hjemmeside.
Jeg burde begejstres! RDE-Posten har indtil viderede været et særdeles godt skrift, og qua dets titel kunne ses som et modsvar til ikke bare det noget tungere OZ, men til hele EDR.
Alligevel begejstres jeg ikke! For der er nogle juridiske problemer, der ikke er afklaret forinden, og ligeledes er der et forhold, sag nr. 23036 i HB-referat af 18. december 2023, der endnu ikke ses afsluttet grundet, at sagen er sendt til afstemning i Repræsentantskabet. Kort fortalt handler sag nr. 23036 om øget postudgift til udbringning af OZ, en udgift, der er truende for OZ i den form, som hovedparten af medlemmerne stadig ønsker. Jeg hæfter mig også ved, at "RDE-posten" sagen ikke har været behandlet i et hovedbestyrelsesmøde.
Når juristeriet omkring medieansvarsloven er på plads og "RDE-Posten" sagen behandlet på et HB-møde, eventuelt indbragt for RM som et forslag til øget aktivitet, kunne jeg godt finde på at videreføre mit medlemskab af EDR. Så må vi jo se, hvor langt bukserne holder for EDR og EDR-posten, når OZ på papir ikke længere leveres.
Om, der er mus, der har danset på bordet, medens katten er ude, eller der er tale om at sætte sig mellem to stole, er noget svært at afgøre på det foreliggende grundlag. Måske begge dele kan være tilfældet!

Må jeg samtidig benytte lejligheden til at takke OZ1DCZ for sit gode initiativ med det oprindelige RDE-posten. Tak for de år!

Godt Nytår
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 233
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: RDE vs EDR

Indlæg af OZ1FF »

Lige lidt historie:

I november 2007 søsatte OZ3DJ og OZ8AAZ edrforum.dk som en hjælp til EDR, som på dette tidspunkt heller ikke kunne finde ud af at drive en en hjemmeside. Men sådan opfattedes dette ikke. I stedet for en tak for hjælpen udløste initiativet straks voldsomme og højlydte protester fra en adresse i Vejle. Svaret herpå var at omdøbe forum til rdeforum.dk. Og det har det så heddet siden.

Hvis man nu ville give de (få) arbejdende mennesker i EDR lidt arbejdsro, så er jeg sikker på, at vi om føje tid vil se et nyt EDR.DK med et ordentligt forum og hvad der ellers hører til en foreningsportal.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
Brugeravatar
OZ5WU
Indlæg: 190
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:12

Re: RDE vs EDR

Indlæg af OZ5WU »

Dr OM Allan OZ7XF

Musen har danset på det store mødebord i HQ i hele juleferien...

Nu er der jo ikke sådan at "Nytårsbomber" eller abdikationer sættes til offentligt skue på forhånd, Vel? :D

Jeg har èt nytårsønske! Det er at du og andre må lade pragmatismen råde, om reglementet liige holdes helt ud i hjørnet, hvis der sker noget fornuftigt for danske radioamatører er vel irrelevant?
Bare der kommer fut i en proces, hvor vi ikke skal sløves af maskinstorm og ævle-bævle..

Godt Nytår
Vy 73 de OZ5WU/Michael
Libertatem Defendimus

EDR member 12353 - ARRL member 3100340794 - RSGB member 322950
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RDE vs EDR

Indlæg af oz7xf »

Hej Michael

Nytårsønsker har det jo med at falme ret hurtigt. Jeg erindrer ganske svagt mine første indlæg i EDRs allerførste forum. Indlæg, hvor jeg dragede paralleller mellem EDRs daværende ledelse og Kremls høje murer. Det er stadig helt utroligt svært at råbe EDRs ledelse op.

"Bare der kommer fut i en proces, hvor vi ikke skal sløves af maskinstorm og ævle-bævle..", skriver du.
Jeg om nogen er tilhænger af, at der kommer fut i en masse processer. Nogle af processerne er du sikkert godt bekendt med. Ja, vi måske ligefrem deler visse retninger for foreningens fremtid.
Men at nå dertil må efter min opfattelse ikke gå ud over de værktøjer, vi har til rådighed. Det er end ikke sikkert, at vi har de rette værktøjer, men så må vi jo lave dem først eller smede nogle om. Det er muligt, at det af nogle kan opfattes pragmatisk. Det gør ikke mig noget, da jeg har det fint med demokrati og inddragelse, og hvad der er relevant eller irrelevant afgøres ikke af enkeltpersoner, men af den større samling, som man er medlem af.

"Nu er der jo ikke sådan at "Nytårsbomber" eller abdikationer sættes til offentligt skue på forhånd, Vel? :D", skriver du.
Jeg er nu mere for at fægte med åben pande også selvom modstanden eller modstanderen er stor. Og for mig handler foreningsudvikling ikke om at støbe kugler eller lave nytårsraketter. For mig handler foreningsudvikling om at inddrage flest mulige, og det gør man næppe ved at fedte med småkagerne eller holde dem tæt til kroppen.
Det er mig en stor glæde, at du skriver, at Musen har danset på det store mødebord i HQ i hele juleferien. Hvor ville jeg ønske, at det havde været et offentligt show. Det er det, der af nogle opfattes som åbenhed.

vy 73
OZ7XF, Allan
ov7b
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn jul 10, 2016 9:16

Re: RDE vs EDR

Indlæg af ov7b »

jeg kunne godt tænke mig at høre hvem der har sat det her projekt i søen,troede rde posten hvar for sig selv,kun en strøtanke,og hvem i edr der står bag.
ov7b

rt godt nytår til alle
Brugeravatar
oz4zat
Indlæg: 162
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 16:29

Re: RDE vs EDR

Indlæg af oz4zat »

Hej Allan

Godt nytår til dig og alle som læser med.

Du skriver:
For mig handler foreningsudvikling om at inddrage flest mulige, og det gør man næppe ved at fedte med småkagerne eller holde dem tæt til kroppen.
Tror du, at dine skriverier her bidrager til "foreningsudvikling" ?

/søren/4zat
Glemmer du, så husker nettet
bit for bit ...
OV2B
Indlæg: 78
Tilmeldt: ons feb 07, 2018 16:21

Re: RDE vs EDR

Indlæg af OV2B »

Hej OZ1DCZ, Carsten.
Tak for dit svar - både her på forum og på mail (begge svar er stort set identiske, så er den på plads)
Jeg blev sgu ret muggen over både det med "offentliggørelsen" af mailadresser, men så sandelig også over det med, at RDE-Posten nu er en del af EDR.
Det med mailadresserne, kan (og skal !) der ikke gøres mere ved - sket er sket, og kan ikke gøres om - en yderst beklagelig fejl, som jeg er sikker på ikke vil gentage sig - slet ikke når nu (som jeg frygter - måske uden grund), at RDE og EDR medlemsdatabaser sammenlægges - hvad sker der så..??
Jeg har intet hørt om denne "sammenlægning" eller overgang fra RDE til EDR...??
Måske lidt mere info ville være på sin plads FØR det sker ? - måske, det ville være på sin plads, at spørge de tilmeldte brugere på RDE, om man ønsker en sammenlægning..??
Jeg er (so far) medlem af både EDR og RDE, da jeg ser RDE som et fornuftigt og relevant og kritisk alternativ til EDR.....dette er så ikke længere muligt - eller hvad...??

Beklager - men jeg ser virkelig ikke mange udveje, end at melde mig ud af begge - det er åbenbart een og samme gryde der koges i...desværre.

//Lau
Venlig hilsen / Kind regards :
J. Lau Lindhardt, Kleinsmed Emeritus
Middelfart, Danmark

HamCall : OV2B
https://www.dc3vennerne.dk/
facebook : No thanks
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RDE vs EDR

Indlæg af oz7xf »

oz4zat skrev: ons jan 03, 2024 20:06 Tror du, at dine skriverier her bidrager til "foreningsudvikling" ?
Mit skriveri her, er den mulighed, som jeg har haft. Noget af det, som jeg har skrevet om har haft en virkning, andet har helt sikkert ikke. Om det har været mere befordrende for foreningsudviklingen end det, der ret ensidigt er kommet fra hovedbestyrelsens enkelte medlemmer, er ikke en bedømmelse, som jeg vil tage del i.
Egentlig havde jeg helt afskrevet EDR som en del af min interessesfære, men så dukker der et nyt produkt op, som i sin oprindelige størrelse og tilblivelse var særdeles interessant.
Når Michael, OZ5WU reflekterer så hurtigt over mit skriveri, er mit mål egentlig nået. Den næste "Nytårsbombe" bliver vel en klyngebombe i form af kontingentopkrævninger. Det vil jeg da håbe.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: RDE vs EDR

Indlæg af OZ0J »

Det er virkelig sørgeligt, hvis danske radioamatører stadig skal bruge mest tid til at bekrige hinanden - nu åbenbart også i RDE-posten / EDR-posten m.v.

Er der en - eller flere - der kan give mig en god begrundelse for det?

Og RDE-posten blev "dannet" som et tilbud, da nyhedsbrevet fra OZ3EDR, Struer blev lidt vel stort. Vi var nogle, der ikke fik lov til at sende artikler til OZ af daværende HB, og så måtte vi finde på noget andet. Nu skifter RDE-posten så navn, men forbliver det samme inkl. læserettigheder.

Dem, der ikke mener, det er en god ide, kan jo starte noget selv. Eller er det som sædvanligt kun kritik 40 cm fra skærmen? Og hvor er jeres artikler i RDE-posten? Det er en meget lille personkreds, der på det seneste har bidraget til RDE-posten. Hvorfor?
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RDE vs EDR

Indlæg af oz7xf »

Hej Jørgen

Fra min side er der ingen kritik af Posten. Og jeg støtter op om, at EDR skal rage alt og alle mulige til sig, når mulighederne er der. Men jeg mener ikke, at det skal ske over nat. Det er blot det, jeg forsøger at give udtryk for.

Personligt kunne jeg godt være tilfreds med kun Posten. Den er godt redigeret, og den håndfuld skribenter, der skriver der, er efter min opfattelse blandt eliten i dansk radioamatørverden.

Det, som jeg kan læse i det sidste HB-referat er, at prisen for forsendelse af OZ vil stige. Det vil betyde, at hvert medlem, der ønske OZ på papir, skal have 250 kr. mere op af lommen i 2024 og 275 kr. i 2025, hvis Repræsentantskabet godkender HBs forslag. Det kan reelt betyde døden for OZ på papir, og sker det, kan det alene medføre yderligere medlemsflugt. Den sidste medlemsundersøgelse datere sig tilbage i tiden, hvor Flemming var hovedredaktør. Ikke for at opreklamere netop den medlemsundersøgelse, men mon ikke det var på tide at iværksætte en ny. Foreningen består jo af en del flere medlemmer end dem hovedbestyrelsen normalt vil møde.

Jeg er en af dem, der sidder 58 cm fra skærmen og kommenterer. Det er for øvrigt fra næsten samme stol, at jeg gentagne gange har tilbudt min hjælp. Dels til et hovedbestyrelsesmedlem, som jeg forøvrigt stadig støtter op omkring, og dels til Formanden. Min betingelse var, at det måtte ske i form for gruppearbejde for på den måde at sikre større kontinuitet end ved enkeltmandspræstationer.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: RDE vs EDR

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: tors jan 04, 2024 12:18 Det, som jeg kan læse i det sidste HB-referat er, at prisen for forsendelse af OZ vil stige. Det vil betyde, at hvert medlem, der ønske OZ på papir, skal have 250 kr. mere op af lommen i 2024 og 275 kr. i 2025, hvis Repræsentantskabet godkender HBs forslag.
Det er til dels korrekt. Der var i 2023 en prisforskel på DKK 200 med/uden OZ på papir. Jeg har på et momskursus i Kolding :mrgreen: fået accept for, at EDR kan opkræve prisforskellen inkl. moms, således at der så også kan fratrækkes moms på både trykomkostninger og omdeling af OZ. Det er kun muligt, fordi PostNord nu har lagt moms på.

Der er desværre ikke så mange i RM, der i 2023 har interesseret sig for OZs omkostninger. Spørgelysten til budget 2024 på det område var i hvert fald ikke eksisterende. Omkostningerne i 2023 - og budget 2024, der blev vedtaget på RM dækkes faktisk ikke af den prisforskel, der var i 2023 og for 2024, altså den, der blev vedtaget på RM. Og det blev så ikke bedre grundet moms på omdelingen, noget der ikke har eksisteret tidligere.

Der var på RM ingen, der med sikkerhed viste, hvad det nye postforlig blev. Postforliget blev først vedtaget sidst i november, altså efter RM. HB har derefter handlet hurtigt.
oz7xf skrev: tors jan 04, 2024 12:18 Det er for øvrigt fra næsten samme stol, at jeg gentagne gange har tilbudt min hjælp.
Jeg ved ikke, hvor det er sendt hen, men jeg har ikke set det på [email protected] i den tid, jeg sad i HB. Og dine tilbud har ikke været på HBs dagsorden. Jeg har i øvrigt tidligere opfordret til, at man skriver til [email protected].
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RDE vs EDR

Indlæg af oz7xf »

Hej Jørgen

Det er godt, at du kan verificere, at det jeg i forsimplet form har fra HBs sidste referat til dels er korrekt. Der, hvor uvisheden i øjeblikket er, er repræsentantskabets afstemning om HBs forslag. Men offentliggørelsen af afstemningen må nok vente på sig en måneds tid endnu. Og netop resultatet af den afstemning kan komme til at gøre rigtigt ondt på nogle af foreningens medlemmer. Det er nok der, at min største frygt for foreningens fremtid ligger. Det går ikke at miste alt for mange medlemmer, for så vil fabrikationsprisen pr styk af OZ stige, hvorved flere måske helt mister lysten. Der er der jeg mangler en aktuel medlemsundersøgelse. En af den tidligere hovedredaktør, Flemmings ismer var i mange år et udifferentieret kontingent, hvor alle deler de fælles udgifter uden skelen til behov. Ingen kan vel udlukke at overveje genindførelsen. På det område er referatet noget tyndbenet:
Screenshot 2024-01-04 at 20-23-59 Referat-for-HB-MOeDE-18.12.2023.pdf.png
Når du ikke kan finde mine tilbud på [email protected] skyldes det udelukkende, at mine tilbud er givet i forbindelse med telefonsamtaler. Jeg er dog glad for at du bekræfter min mistanke, at mine tilbud ikke har været behandlet under et HB møde. Du skal være meget velkommen til at spørge formanden eller spørge dig frem i resten af hovedbestyrelsen, hvis du ikke selv kan regne ud, hvem det unavngivne hovedbestyrelsesmedlem er.
Jeg vil samtidig benytte lejligheden til at genfremsætte min idé med en job-bank, så alle medlemmer kan se, hvad HB søger, og modsat, at HB kan se, hvad de enkelte medlemmer har at byde på. Idéen er forøvrigt slet ikke min. Den stammer fra et ret eftertragtet DGI seminar, så vidt jeg husker. Suppleret med en frivilligkoordinator kan man muligvis komme langt længere end tilfældet er i dag. Selv "os voksne" kan have gavn af at blive koordineret :D

et meget sent PS:
Når jeg læser i dit indlæg, Jørgen, om den meget ringe spørgeløst ved RM 2023 til budget 2024, og at HB har handlet hurtigt efter, at Postforliget kom på plads, og da en medlemsundersøgelse er en langsommelig proces, kunne man måske vælge at indkalde til ekstraordinært RM i stedet for at nøjes med en afstemning. Jeg har en idé om, at punktet er så vigtigt at få gennemdebatteret ordentligt, at udgiften til et ekstraordinært RM ikke må stå i vejen.
Der ligger et hav af pudsigheder gemt i sagen. Blandt andet, at det nuværende ringe tal af papirløse medlemmer (jeg er en af de ganske få) kan stige drastisk og være medvirkende til udløsningen af en større medlemsflugt af papirlæsere. Det må efter min bedste opfattelse ikke ske.

Med hensyn til denne tråds primære emne: "RDE vs EDR", morer OZ5WUs nytårsraket mig stadig så meget, at mine næsehår vibrerer og jeg vejrer morgenluft i en urgammel og uløst uoverensstemmelse. Men metoden og det, at EDR nu har fået sin egen lille raketmand, huer mig ikke.

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar