Preppere - hvilke frekvenser

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
OZ1KNJ
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors nov 19, 2020 18:01

Preppere - hvilke frekvenser

Indlæg af OZ1KNJ »

Hej.
Jeg ved ikke hvor meget i følger med på brugtgrej, men her er der pt en tråd om "preppere og kinaradioer", som jeg selv har skrevet i.
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=99813

Hvilke frekvenser tænker I, man som prepper bør bruge, når/hvis en krisesituation opstår? Der er jo umiddelbart ikke noget der er lovligt med mindre man betaler for det eller er radioamatør. Der er for så vidt kun PMR radioer af hvad jeg ved af, men de lovlige er jo kun til ultra kort rækkevidde.
Skulle ballonen gå op vil folk med garanti se stort på regler, så hvor er skaden mindst efter jeres mening? Jeg tænker selv PMR området eller amatørområdet vhf/uhf.
Husk det er krise jeg taler om, så det er alvorligt og ikke for sjov.
OV2B
Indlæg: 85
Tilmeldt: ons feb 07, 2018 16:21

Re: Preppere - hvilke frekvenser

Indlæg af OV2B »

Hej Per//OZ1KNJ
Skal det ikke præciseres, hvad en "krisesituation" er...og ikke mindst, hvad der agfør, at "ballonen går op"...??
Er der tale om manglende forsyning af strøm i en periode (set med mine øjne), skal der ikke sendes nogen balloner op, og der er ej heller tale om en "krisesituation" - vi har i Danmark ganske udemærkede myndigheder, der løbende vurderer og oplyser både her og der, hvis der er risiko for "os" (befolkningen)
Min mening er dog, at hvis man (som "prebber") vil i kontakt med ligesindede, må man holde sig til gældende love/regler - herunder også licensbestemmelser for anvendelse af amatørradio - altså, må "prebbere" benytte CB (27MHz) og PMR, under de begrænsninger dette medfører.

Som der nævnes i #2 (af Verner//OZ9XU), er der ikke så meget at tage fejl af. De fleste indlæg herefter, har ikke så meget at gøre med "balonner der går op", eller direkte "krisesituationer" (for befolkningen).
I dit eget indlæg #10, skriver du :
hvis det ikke er muligt at skaffe hjælp i en given situation pga. strømmen har være gået i fx. 1 måned.
Hvis strømmen har været gået i en måned, har myndighederne nok opdaget det, og informeret pågældende om det, og sørget for hjælp...
Du skriver i samme sætning :
Hvis fru Hansen ikke kan bevæge sig ud og få fat i andre og ikke har hverken mad eller vand, men har en radio, så må hun (/efter min mening) selvfølgelig godt tage en radio og kalde efter hjælp på en tilfældig frekvens.
OK - hvis fru Hansen tilfældigvis har en radio, har hun sikkert også sikret sig, at denne radio sender på en frekvens, hvor nogen lytter...sikkert på en PMR-prebber frekvens - hvis altså fru Hansen har en alternativ mulighed for at lade radioen op...hun har jo ikke haft strøm i en måned, skal du huske...!

Kort og godt - prebber eller ej - så må/bør alle holde sig til gældende regler.

Ikke et ond ord om prebbere - ej heller folk der samler på glansbilleder eller spiller fjerbold - men regler er regler, og disse skal overholdes.
Havner Danmark i undtagelsestilstand, er det en helt anden snak.....der er vi heldigvis ikke endnu.

//Lau
OV2B
Venlig hilsen / Kind regards :
J. Lau Lindhardt, Kleinsmed Emeritus
Middelfart, Danmark

HamCall : OV2B
https://www.dc3vennerne.dk/
facebook : No thanks
OZ1KNJ
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors nov 19, 2020 18:01

Re: Preppere - hvilke frekvenser

Indlæg af OZ1KNJ »

Hej Lau og tak for dit fine svar :-)

Du har ret, hvad afgør / hvornår går ballonen op - det er svært at afgøre. Hvis vi tager udgangspunkt i totalt strømnedbrud over længere tid fx. pga sabotage, så mener jeg, at ballonen er gået op. Dette pga. Ingen betalinger, ingen benzin, ingen strøm, ingen toiletter / kloakker, ingen telefon osv. - det er nok det værste scenarie udover egentlig krig.

Selvfølgelig skal love og regler overholdes, jeg er interesseret i hvornår, der er tale om nødret. Og det kan der være i ovennævnte situation. I sådan et tilfælde og har man en "kina" radio liggende og fruen vil i forbindelse med manden, der er ude for at skaffe føde så man ruger den frekvens, der er til rådighed. Om det er PMR, amatørfrekvens eller en skibs vhf eller andet er alle en overtrædelse af Bekg. Der er ingen forskel i strafbarheden - det er så at sige lige ulovligt.
Jeg tænker at PMR / Amatør er der hvor man generer samfundet mindst. Vi radioamatører må være her - vi Skal ikke være her. Jeg vil da gerne hjælpe en som under et stort pres kalder op på en amatørfrekvens og råber på hjælp.

Men ja som udgangspunkt skal reglerne da naturligvis overholdes. Jeg taler ind i nødsituationerne :-)

Der er ikke mulighed for egentlig undtagelsestilstand i Danmark sådan som lovgivningen er nu - så der kan vi kun gætte os frem.
OV2B
Indlæg: 85
Tilmeldt: ons feb 07, 2018 16:21

Re: Preppere - hvilke frekvenser

Indlæg af OV2B »

Hej Per//OZ1KNJ.
Det er mig der takker for din positive tilbagemelding på mit svar.
Hvis vi (Danmark) havner der, hvor der er "total strømnedbrud" i længere tid (og INTET virker), så har jeg svært ved at se, hvad "fru Jensen" skal i kontakt med sin mand for, imens han er ude at skaffe mad ?? Han/hende kan jo ikke købe noget alligevel, da alle butikker har lukket pga. - ja, samme...?? Samler han/hende bær og frugter i naturen, hjælper en "kinaradio" sgu nok ikke det store - ej heller en amatørradio !
Skal der kaldes op på en international nødfrekvens (for flytrafik), så er det nok ikke særlig sansynligt, at der komme en flyver forbi, medmindre vedkommende bor på en mindre ø, hvor vandflyveren imellem København og Århus, kommer forbi - og lige har en læge eller varer til at bage brød med i lasten - her tillader jeg mig at tvivle. Vandflyveren løber jo også tør for brændstof, og vil den vil nok blive "beslaglagt til vigtige nationale formål", inden fru Jensen får sit gær eller modermælkserstatning (den står for egen regning)
Tilbage til virkeligheden !!
I min verden, er "prebbere" fine mennesker, og det er fint med mig at de/I, forbereder sig på det værste - men gør det med en smule fornuft, og lad ikke som om at verden går under, blot fordi vi (Danmark) er uden strøm i en kortere periode...vi skal nok overleve :-)

//Lau
Venlig hilsen / Kind regards :
J. Lau Lindhardt, Kleinsmed Emeritus
Middelfart, Danmark

HamCall : OV2B
https://www.dc3vennerne.dk/
facebook : No thanks
oz7xf
Indlæg: 1387
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Preppere - hvilke frekvenser

Indlæg af oz7xf »

OZ1KNJ skrev: fre jul 05, 2024 15:39
Selvfølgelig skal love og regler overholdes, jeg er interesseret i hvornår, der er tale om nødret.
Hej Per

Vedrørende nødret, kan du glo her:
https://denstoredanske.lex.dk/n%C3%B8dret
Jeg har på den baggrund helt utrolig svært ved at se, at et moderne kommunikationsmiddel, som radio jo er, ikke kan erstattes af andet.
Prøv at vende det på hovedet og spørg dig selv, hvad det er ved radiokommunikation, der er så vigtig, at den ikke kan erstattes af andet.
Du bliver også nødt til at forholde dig til radiosendernes demografi i forholdt til landets population. Hvad skal der til for at dække behov i en sådan grad, at masserne ikke hidses op over uligheder og gør uhensigtsmæssige ting.

Vi skal også passe på ikke at gøre os mere hjælpeløse end vi egentlig er. Vi har en enorm tilpasningsevne og kan godt leve uden fedtsugninger og radiobreve til tante Asta i rigtig lang tid. Og fordi min telefon ikke virker, kan jeg godt få min hverdag til at fungere, komme til lægen og hvad, jeg nu ellers skal. Og skulle en på vejen have behov for at blive transporteret til læge eller sygehus, finder vi nok ud af at spænde langvognen for.

Om jeg prepper ved jeg egentlig ikke. Jeg har egentlig altid haft et ret godt forråd, og nu, hvor jeg bor på landet er min tilgang til vand direkte fra brønd blevet betydeligt lettere, hvis "kommunevandet" stopper, end det var i København. Så jeg kommer ikke til at tørste, men mit fine WC vil ikke kunne fungere. Og så er det jo godt, at jeg har en alder, der har levet fint med tørklosetter. Jeg vil antage, at byboere ret hurtigt vil organisere sig med natmænd, hvis det en dag skulle blive nødvendigt.
Håndfangede gesims-duer bliver næppe aktuelt for mig, men måske skulle jeg se på lidt kaninhold. De formerer sig hurtigt, og så er de jo et godt bytteobjekt.

Radioamatørantennen tager jeg nok ned, hvis fremmed magt eller milits skulle true vort land. Antenner har det jo med at tiltrække sig opmærksomhed og kunne meget let blive betragtet af mine fjender som et lønnende militært mål og derved retfærdiggøre udsletning af hele landsbyen. Jeg har et ansvar!

//Allan
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 235
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: Preppere - hvilke frekvenser

Indlæg af OZ1FF »

Hej alle

Frekvenser til nødkommunikation ville jeg nok kalde denne tråd.

I 1970-erne var jeg beskæftiget med radiokommunikation i Tyskland, som på dette tidspunkt var alvorligt plaget af terrorisme fra Bader - Meinhof gruppen. I den forbindelse deltog jeg i et møde med ledende politifolk fra indenrigsministeriet i forbundslandet Niedersachsen. Temaet var kommunikation mellem politikøretøjer, som jagtede terrorister hen over grænserne mellem de enkelte forbundslande. Dengang var alle politi- og redningskøretøjer udstyret med en 240 kanals 4 m radio, FuG 7. Radioen, som sådan var ganske udmærket, men problemet var lige at finde den kanal, som de jagtende kolleger, var på. En lavpraktisk løsning var at skrive kanalnummeret på et stykke papir og klæbe det i bilens vindue. Et forsøg på en bedre løsning kom først nogle årtier senere, hvor man indførte et landdækkende system lignende vores Sine. Der har, ligesom i de tyske mobilnet, være store problemer med radiodækningen.

Et andet eksempel fra 1970-erne var en stor hedebrand på Lüneburger Heide, hvor adskillige brandfolk omkom, fordi de ikke kunne finde en kanal hvor deres nødopkald blev besvaret. Handlingen herpå var at frigive 1 kanal i 2 m båndet til nødkommunikation inden for forstområdet.

Angående prepperiet, så har jeg i sommerhusområdet, hvor jeg bor, 2 altid fyldte supermarkeder inden for gåafstand. Radioer og telefoner har jeg rigeligt med, men de kan i en sådan situation ikke bruges til noget. Jeg har altid to fuldt opladede store 12 V batterier, som kan give mig 230 V, men ud over at det kan give mig elektrisk lys i hytten, så giver dette jo hverken vand, telefon eller internet. Men så er der jo heldigvis gode naboer.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 102
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: Preppere - hvilke frekvenser

Indlæg af oz1bv »

Hej Kjeld
OZ1FF skrev: ons jul 10, 2024 12:57 Angående prepperiet, så har jeg i sommerhusområdet, hvor jeg bor, 2 altid fyldte supermarkeder inden for gåafstand. Radioer og telefoner har jeg rigeligt med, men de kan i en sådan situation ikke bruges til noget. Jeg har altid to fuldt opladede store 12 V batterier, som kan give mig 230 V, men ud over at det kan give mig elektrisk lys i hytten, så giver dette jo hverken vand, telefon eller internet. Men så er der jo heldigvis gode naboer.
Har de en ordentlig Prepperoni og Prepsi cola? ;-) (Finder selv ud....)
Vy 73 de OZ1BV, Brian
Besvar