Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
OZ1KNJ
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors nov 19, 2020 18:01

Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af OZ1KNJ »

Der pågår en interessant debat på Facebook angående afvikling af radioamatørprøver i Tyskland.
Her er det åbenbart muligt at tage prøven online og har været det i årevis.
Hvor langt er EDR i deres arbejde med at få dette tiltag indført i Danmark, som er et af verdens mest digitaliserede lande i det offentlige?
Tænk på hvad det kunne have gjort under Corona fx. eller hvor mange introverte, det ville kunne tiltrække eller folk som ikke er mobile, eller dem, der bare tage en prøve hjemme??
Hvad er grunden til, at vi ikke for længst har fået digital prøveafvikling, for det er vel bare et spørgsmål om tid og det kan kun gå for langsomt?
oz7xf
Indlæg: 1387
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af oz7xf »

OZ1KNJ skrev: tirs jul 09, 2024 14:53 Hvor langt er EDR i deres arbejde med at få dette tiltag indført i Danmark, som er et af verdens mest digitaliserede lande i det offentlige?
Næppe særlig langt. EDRs Certifikat-del blev skrinlagt grundet, at de ledende elementer ikke kunne finde ud af at opføre sig ordentligt. Jeg har efterfølgende ikke set noget tiltag til at genoptage projektet.
Du kan finde oplysninger om det skrinlagte projekt på: https://hoeringsportalen.dk/

Der er næppe noget til hinder for, at der indføres digital prøveafvikling herhjemme, jeg tror dog ikke, at indførelsen har 1. prioritet i Styrelsen. Meget drejer sig nok også mest af alt om traditioner, og herhjemme er styrelserne kendt for at leve af papir og dets arkivering. Hvis man mener afvikling af prøver via internet vil jeg tro, at styrelsens mistillid til mennesket vil være opretholdt i mange år frem. Det vil simpelthen være alt for let at snyde.
Men digital prøveafvikling ved fremmøde på de kommunale personkontrolpunkter (Borgerservice), kunne være fremtiden.

vy 73
OZ7XF, Allan
OZ1KNJ
Indlæg: 17
Tilmeldt: tors nov 19, 2020 18:01

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af OZ1KNJ »

Hej Allan.
Godt nok ærgerligt, at det gamle fnidder er skyld i manglende fremskridt. Jeg ser stort potentiale i sådan en digital prøveafvikling.
Mht. at snyde ved prøver, så er det altid muligt. Det er også muligt i dag, ligesom det var for 50 år siden. Jeg kender personligt en som fik en anden til at tage prøven for sig for 38 år siden :-)
Jeg tror bare at det er noget vi må leve med.

Gad vide hvordan de gør i Tyskland for at komme snyderiet til livs? Måske de bare lever med at det er en mulighed.
Jeg ved ikke om jeg vil give dig ret i at Styrelser er glade for papir, Jeg synes rigtig meget kan ordnes online på nettet i dag :-)
Synes dog bare at det her tiltag kunne give os mange flere radioamatører, fordi man på en nem måde kan afvikle prøverne, man er ikke afhængig af datoer og steder, man ville kunne tage en prøve, når man har lyst.

mvh Per
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 622
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af OZ0J »

OZ1KNJ skrev: tirs jul 09, 2024 14:53 som er et af verdens mest digitaliserede lande i det offentlige?
Lige her er det offentlige ikke så langt fremme. Medmindre det er lavet om, siden EDR var med ved bordet for nogle år siden, så er det vist stadig et ældre program, der danner prøver og spytter dem ud på papir. Jeg mener, at det var sådan, da EDR var til møder omkring overtagelse.

Og prøverne er baseret ud fra visse få hjælpemidler. Ved online prøver vil der være mange flere hjælpemidler til rådighed. Og i princippet kan en anden tage prøven for en, når det er online.

Overvej hvordan man dels sikre, at kun visse hjælpemidler kan bruges ved en online prøve
Og overvej hvordan man sikre, at det er den rigtige person, der går til prøve, når det er online
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 192
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af Rimax_15 »

OZ0J skrev: tors jul 11, 2024 7:09
OZ1KNJ skrev: tirs jul 09, 2024 14:53 som er et af verdens mest digitaliserede lande i det offentlige?
Og prøverne er baseret ud fra visse få hjælpemidler. Ved online prøver vil der være mange flere hjælpemidler til rådighed. Og i princippet kan en anden tage prøven for en, når det er online.
Jeg kender en der betalte 500 til en anden, der tog prøven for ham. Så der kunne man også snyde.
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
oz7xf
Indlæg: 1387
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af oz7xf »

OZ1KNJ skrev: ons jul 10, 2024 10:07 Jeg ser stort potentiale i sådan en digital prøveafvikling.
Hej Per

Jeg ved snart ikke om der ligger et stort potentiale ved at skifte prøveafviklings form. Jeg er ikke engang helt sikker på, at det er godt for hobbyen at kunne trække et certifikat i en automat. Dem, der virkelig vil amatørradio, skal nok opnå certifikatet på den gammeldag facon. Enten som selvstudie eller ved at melde sig ind i en af EDRs lokalafdelinger og søge hjælp der. Jeg vil anbefale det sidst, da det giver den bedste mulighed for at abe efter.

Jeg tror, at vi med mellemrum fascineres af vores hobby og ser muligheder som i virkeligheden ikke er andet end luftkasteller. Er vi blevet narkomaner. Jeg er meget i tvivl for der går ikke en dag uden, at jeg på den ene eller anden måde kommer i kontakt med hobbyen. Det er dog ikke sådan, at jeg får rysteture, hvis jeg ikke lytter båndene over dagligt. Der kan faktisk godt gå måneder uden, at jeg har tændt for stationen. Ja, og også år. Men hobbyen har jeg i tankerne, hver eneste dag.

Hvad er det attraktive ved et stort potentiale?

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 192
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af Rimax_15 »

oz7xf skrev: tors jul 11, 2024 15:12
OZ1KNJ skrev: ons jul 10, 2024 10:07 Jeg ser stort potentiale i sådan en digital prøveafvikling.
Hvad er det attraktive ved et stort potentiale?

vy 73
OZ7XF, Allan
Måske lidt mere liv på frekvenserne !?
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
oz7xf
Indlæg: 1387
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af oz7xf »

Rimax_15 skrev: tors jul 11, 2024 17:39 Måske lidt mere liv på frekvenserne !?
Hvordan man afvikler certifikatprøve, ser jeg ikke som afgørende for mere liv på båndene. Om man så kunne afvikle 10.000 certifikatprøver i minuttet har det jo ingen værdi, hvis meget få har interesse i at deltage. Hvordan man skaber interesse for amatørradio er en anden sag. OZ0J må rette mig, hvis jeg tager fejl, at tilgangen af nye radioamatører i de sidste par år har været svagt stigende og balancerer nogenlunde med den naturlige afgang.
Foreningen EDR gør en stor indsats for at fastholde de nye certifikatindehavere og få dem til at blive aktive på båndene.
Ingeniørstudierne er under udvikling. Rekord mange unge søger den vej. Så mon ikke det også vil kunne afspejles i fritidsinteresserne.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1387
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af oz7xf »

oz7xf skrev: tors jul 11, 2024 19:01 Ingeniørstudierne er under udvikling. Rekord mange unge søger den vej. Så mon ikke det også vil kunne afspejles i fritidsinteresserne.
Men ikke kun der skal indsatsens øges, man skal også kikke i retning af erhvervsskolerne. Det kunne være en opgave for foreningen EDRs Informationsudvalg i samarbejde med lokalafdelingerne. "Radioamatørernes Dag", kan glimrende afvikles mere end en gang om året!
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 102
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af oz1bv »

oz7xf skrev: tirs jul 09, 2024 19:13
OZ1KNJ skrev: tirs jul 09, 2024 14:53 Næppe særlig langt. EDRs Certifikat-del blev skrinlagt grundet, at de ledende elementer ikke kunne finde ud af at opføre sig ordentligt. Jeg har efterfølgende ikke set noget tiltag til at genoptage projektet.
Jeg erkender mig skyldig i at processen stoppede brat i 2018. Jeg var kodekarlen på projektet, incl. den del som skulle overtage administrationen af calls. Jeg smid murskeen da den ellers lovende ledelse i EDR blev kuppet. Den efterfølgende junta forsøgte ihærdigt at overtale mig til at fuldføre projektet eller at overdrage det til juntaen. Den gik så ikke.
Om projektet igen bliver aktuelt ved jeg ikke, men jeg ved at EDR tabte en del anseelse hos styrelsen.
Vy 73 de OZ1BV, Brian
oz7xf
Indlæg: 1387
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af oz7xf »

oz1bv skrev: lør jul 13, 2024 0:25 Jeg erkender mig skyldig i at processen stoppede brat i 2018......
Det åg vil jeg gerne forsøge at løfte fra dine skuldre. Man skal nemlig længere tilbage i historien og se på de forskellige grupperinger, der har og stadig martrer foreningen EDR. Der kommer ikke ro på før foreningen tager sin vedtægt højtidelig ved at arbejde i åbenhed. Foreningen har næppe historisk set været længere fra end netop nu, hvor facebookgrupper er lukket for uvedkommende og derved mister al sin reklame for foreningens mange aktiviteter, og hovedbestyrelsen afholder arbejdsmøder uden referat.

Du kunne næppe gøre andet end at forlade foreningen i lighed med mange andre, der støttede den kuppede hovedbestyrelse. At du valgte at tage "kodningen" med ud, ser jeg mere som en naturlig menneskelig reaktion end en grundig juridisk overvejelse omkring ophavsret. I øvrigt ville intet jo have været til hinder for, at juntaen havde fået en anden til at lave kodningerne, og var man gået i byen og købt ydelsen ville projektet ikke engang have behøvet nogen udsættelse.

Nogle vil måske mene, at det hele startede med annonceringen af tidevandsbølgen:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=51676

men jeg mener, at man skal endnu længere tilbage i historien.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 622
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: lør jul 13, 2024 7:28 end netop nu, hvor facebookgrupper er lukket for uvedkommende og derved mister al sin reklame for foreningens mange aktiviteter
Hvilke lukkede Facebook grupper?
Hvis grupper på Facebook er helt åbne, så kommer det væltende med spam i læssevis, og Facebook gider ikke gøre noget ved det.

Og i de Facebook grupper for danske radioamatører, hvor jeg er medlem, er der mig bekendt adgang for alle.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1387
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af oz7xf »

OZ0J skrev: lør jul 13, 2024 8:48 Hvilke lukkede Facebook grupper?

Denne er mrk. privat med kun adgang for medlemmer af gruppen:
https://www.facebook.com/groups/2402589543181761/
Denne har været temmelig død i lang tid:
https://www.facebook.com/edr.dk/?locale=da_DK

Der er intet til hinder for, at optræde åbent på facebook og samtidig have lukket ned for al spam. En god idé for foreningers optræden på facebook er at holde kommunikationen envejs.
Foreningers interne debat medlemmer i mellem foregår bedst på et forum, som foreningen har oprettet til formålet.
Det drejer sig også om at rationalisere bestyrelsesmedlemmernes tidsforbrug, hvis de bare vil følge lidt med, hvad der rør sig blandt medlemmerne.
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 622
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: lør jul 13, 2024 14:42 Denne er mrk. privat med kun adgang for medlemmer af gruppen:
https://www.facebook.com/groups/2402589543181761/
Du kan jo bare søge om medlemskab. Det er der ingen, der forhindre dig i. Og som tidligere nævnt, så kræver det kun medlemskab, for at holde spammere ude.
oz7xf skrev: lør jul 13, 2024 14:42 Foreningers interne debat medlemmer i mellem foregår bedst på et forum, som foreningen har oprettet til formålet.
https://edr.dk/forum1/ viser jo med al tydelighed, hvor meget behov der er for et forum i EDR - ironi kan forekomme.
https://rdeforum.dk har noget nær samme problem. Der sker heller ikke en sk..

Eneste forum, der p.t. kører (med enkelte bøvser undervejs) er https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=forum&obj=2
oz7xf skrev: lør jul 13, 2024 14:42 Det drejer sig også om at rationalisere bestyrelsesmedlemmernes tidsforbrug, hvis de bare vil følge lidt med, hvad der rør sig blandt medlemmerne.
Hvilket år var det sidste, hvor EDRs hovedbestyrelse aktivt har deltaget i et forum? Det er vel så lang tid siden, at jeg dårlig kan huske årstallet.
Og er EDRS hovedbestyrelse forpligtet til at være aktiv deltager i et forum? Der står ikke noget om det i foreningens vedtægter, men medlemmerne ville have et forum. Det fik de, og det bliver så nærmest ikke brugt.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 730
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Afvikle certifikat prøver online via Skype, Facetime etc?

Indlæg af oz1iky »

Ohøj

Ja, man skal nok længere tilbage end 2014-15. Noget længere?

Men problemet er at der stadigvæk er reminiscenser af tingene fra den gang tilbage. Patienten har stadig enkelte symptomer endnu. Og symptomerne kan måske ses i det som, ikke kun du fremhæver og beskriver, men i det som mange ”brokker” sig over uden at vide det måske har rod i lige netop det her.

Måske et par spørgsmål, som mere er tænkt til eftertanke, og måske efterforskning …

Hvorfor er EDR’s ”øverste myndighed” ikke mere synlig - ud over det årlige møde, og på stemmesedlen hvert andet år? Alle peger på EDR’s daglige ledelse, HB – men ingen peger på RM. Og ingen peger på medlemmerne (altså, sig selv…).

Hvorfor er det nødvendigt med magt-kampe over hvem der bestemmer (ejer?) over EDR?
Fraktioner der modarbejder hinanden – både åbent og skjult. EDR er medlemmernes forening, ikke en bestemt fraktions. Fraktioner der – måske – kun stræber efter magten og ikke foreningens ve og vel - måske.
Den slags magt-kampe ser man i politiske partier på Christiansborg. Og alle kan vel huske avisoverskrifterne samt manglende medlemmer og interesse til følge. Nogen gange opstår der endda nye partier (foreninger) – men er det lykken? Problemet er stadig ikke løst, bare parkeret eller skubbet et andet sted hen.

Hvorfor alt det hemmeligheds kræmmeri? Kunne det måske hænge sammen med at man – bevidst eller ubevidst – er bange for hvad mod-fraktionen finder på at gøre med ens ufærdige oplæg. Så man holder kortene tæt ind til kroppen. Eller er der installeret et ”Rockwool-lag” mellem HB og hjemmesiden?

Hvorfor tror alle at det er EDR’s HB der skal skabe alt? Alle aktiviteter, alle tiltag, stort som småt. Det er ikke HB’s forening, ej heller RM’s. Det er medlemmernes forening. Men hvor er medlemmerne selv? Hvem har lullet dem i søvne gennem tiderne? Hvad er det de er blevet lullet i søvne med? Og hvorfor bliver de søvnige ved med at klage over at der aldrig sker noget?

Som en hedgangen formand (SK) gentog mange gange; vedtægterne er ingen hindring for aktiviteter. Og trods jeg på andre områder var rivende uenig med ham – lige her havde han faktisk ret, endda meget ret.

Hvorfor er der ingen fælles mål & med? Og her tænker jeg ikke på vedtægterne. Jeg tænker på de mere filosofiske dimensioner. Det ville måske fremme processen at der var en tydelig rød tråd, et eller andet sted. En rød tråd som vi alle kunne sige JA til, og følge i fælles trop? Og det kan foreningens højeste myndighed måske nok ikke ’outsource’ til et HB, der kæmper en brav kamp med at få det daglige til at nå sammen. Det ligner nemlig mere en rigtig bestyrelses opgave: RM (?).

Og måske det ville hjælpe at folk (også RM’erne) ville se RM som en virksomheds bestyrelse indsat af aktionærerne (medlemmerne), og HB som den daglige ledelse. Det vil måske give et bedre billede af ansvaret og fordelingen af det.

Men hvor langt skal vi tilbage i tiden, inden vi kommer på den anden side af alle de her symptomer? Og nej, det er i min optik ikke et spørgsmål om at pege fingre efter bestemte personer. For man er vel nødt til at finde stedet, hvor og hvorfor kæden hoppede af – ikke at finde en bestemt person - før man kan begynde at foretage korrigerende handlinger. Hvis man da er interesseret i det?

73's - og fortsat god weekend

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Besvar